Hopp til hovedinnhold

Til forsiden

Skolehelse

Innholdet i Skolehelse:

Skolehelse består av tre elementer/implementeringsstrategier:

Web-dialog (Tilbakemeldingssystem):
Elementet inneholder et digitalt helseopplysningsskjema som eleven fyller ut på skolen før helsesamtalen. Basert på svarene blir det laget en elevprofil som helsesykepleier kan bruke til forberedelse og i samtalen, og slik tilpasse samtalen til den enkelte elev. I tillegg genereres det grupperapporter til bruk i samarbeid med skolen og til styring av tjenesten. Basert på elevenes svar blir det også laget skolerapporter, som for eksempel kan brukes i samarbeid med skolen og i det lokale folkehelsearbeidet. Etter samtalen fyller både elever og helsesykepleier ut et kort spørreskjema som er grunnlaget for en rapport om elevenes brukerfornøydhet og en samtalerapport.

Elev og helsesykepleier i samtale på helsesamtalen

Samtaleveileder (Veiledning):
Dette elementet er for skolehelsetjenesten. Samtaleveileder inneholder en nettside med teori om helsefremmede samtaler og filmer med ulike kommunikasjonsteknikker, i tillegg til digital veiledning i grupper med reflekterende team som metode.

Veiledningsgruppe med 4 helsesykepleiere

Skolesamarbeid (Deling av materiell)
Elementet Skolesamarbeid er for både skolen og skolehelsetjenesten. Den inneholder en nettside med opplæringsmateriell som de sammen går gjennom over fem fellesmøter (på en time hver) gjennom skoleåret. Materiellet tematiserer skolehelsetjenestens og skolens rammebetingelser, lovverk og styringsdokumenter. Elementet inneholder også et kartleggingsskjema for eksisterende samarbeid og refleksjonsoppgaver.

Helsesykepleier og lærer ser sammen på graf fra skolerapporten på PC-skjerm