Temamøte 1: Betingelser for godt systemrettet samarbeid
Ifølge Helsedirektoratet og Nasjonal faglig retningslinje er systemrettet samarbeid mellom skolen og skolehelsetjenesten avgjørende for å sikre elevens rett til et godt fysisk og psykososialt miljø. I retningslinjen står det at dette samarbeidet bør ha som siktemål å oppnå et felles verdigrunnlag og begrepsforståelse, avklaring og roller og ansvar og kjennskap til hverandres regelverk. Systemrettet samarbeid omfatter både flerfaglig og tverrprofesjonelt samarbeid. Disse begrepene defineres og forklares grundig i forskningsprosjektet «Et lag rundt eleven - Økt helsesykepleierressurs i systemrettet og strukturert samarbeid med skole». Her står det at flerfaglig samarbeid kjennetegnes ved parallell praksis fra ulike profesjoner (eks. helsesykepleiere og lærere), der en koordinerer og utnytter hverandres kompetanse, men der en i praksis ikke trenger å jobbe tett sammen. Tverrfaglig samarbeid kjennetegnes derimot av en mer integrert profesjonell praksis og kunnskapsutveksling med sikte på å nå felles mål. Det er derfor svært viktig at en på systemnivå skaper gode vilkår for og muligheter til samarbeid og konkrete møteplasser der skoleansatte og ansatte i skolehelsetjenesten kan utveksle erfaringer og kunnskap.
Men hva skal til for å sikre god implementering av samarbeidsrutiner på systemnivå? Implementering kan forstås som planlagte strategier for å iverksette, integrere og opprettholde en endring i en eller flere tjenester. Forskning viser at det er noen generelle faktorer som har stor betydning for om en innsats blir godt implementert i en eller flere tjenester. God forankring hos ledelsen i involverte tjenester – her: skolehelsetjenesten og skolen – er helt essensielt for å lykkes. Ledelsen må sette av tid og ressurser til at ansatte kan prioritere dette arbeidet. Det er også viktig at det brukes tid på å utvikle en felles forståelse for betydningen av dette samarbeidet i kollegiet. I tillegg bør det utarbeides skriftlige rutiner for samarbeidet på systemnivå, og en person bør utnevnes som ansvarlig for å følge opp dette.
Videre foreslås det i Nasjonal faglig retningslinje at skolehelsetjenesten deltar i aktuelle fora i skolen, for eksempel:
- Møter med skolens ledelse og pedagogisk personale
- Skolens planleggingsdager
- Skolens ressursteam, tverrfaglige team og møter med rådgivere, sosiallærer og lærere
- Elevrådsmøter og foreldremøter, foreldrenes arbeidsutvalg (FAU), samarbeidsutvalg og skolemiljøutvalg
- Fora om bekymringsfullt fravær på skolen og tiltak for å få elever tilbake til skolen
Samarbeid om innsatser rettet mot elever kan foregå på flere nivåer, også kalt tiltakspyramiden:
- Universelt nivå: forebygging/helsefremmende innsats - samarbeid om universelle (generelle) tiltak som skal fremme kunnskap/gode rutiner og forebygge uønsket utvikling for alle elever.
- Selektivt nivå: samarbeid om elever eller grupper av elever som av ulike grunner har forhøyet risiko for utvikling av vansker eller uhelse.
- Indikert nivå: samarbeid om elever som har begynnende eller etablerte symptomer, eller viser endret atferd. Det kan være behov for forsterket individuell innsats, eller i gruppe.
Jo høyere opp man er i tiltakspyramiden, jo større er ofte utfordringene til eleven(e), men færre er berørte. Samarbeid på universelt nivå er tiltak som settes inn før et problem har oppstått og som i prinsippet kan komme alle elevene til gode. Dette omhandler f.eks. tiltak for et godt psykososialt miljø, tiltak for å fremme fysisk aktivitet, eller ulike rusforebyggende tiltak.
I skolens systemretta arbeid bør være et mål at det utarbeides planer og rutiner for innsats på alle nivåer, og ofte må flere tiltak settes inn samtidig. Her vil omfang og til dels også tema være styrende for hva skolen og skolehelsetjenesten konkret bør og kan samarbeide om på ulike nivåer, og hvorvidt tiltaket primært er rettet inn mot enkeltelever eller grupper. Dette krever god koordinering, langsiktig tenking og strukturert samarbeid.
Aktuelle styringsdokumenter som grunnlag for samarbeid:
I Stortingsmelding 6 (2019–2020), Tett på – tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO, understrekes betydningen av flerfaglig samarbeid mellom blant annet skolehelsetjenesten og skolen.
Et systemrettet samarbeid mellom skolen og skolehelsetjenesten kan også bidra til at skolen oppfyller kravene i forskrift om miljørettet helsevern i barnehager og skoler.
I prosjektet «Et lag rundt eleven – Økt helsesykepleierressurs i systemrettet og strukturert samarbeid med skole» er det utarbeidet en mer detaljert Veileder for systemrettet og strukturert samarbeid mellom skolehelsetjenesten og skolen om psykososiale miljø (NSLA, FHI & NIFU, 2017). Samarbeidet mellom skolen og helsesykepleier er kjernen i dette prosjektet. De skal sammen danne et lag rundt eleven for å fremme et godt læringsmiljø. Betydningen av at elevene selv involveres er også understreket. Innsatsen bygger på et systemrettet og strukturert samarbeid og veilederen er utarbeidet som en hjelp til konkretisering av mulige samarbeidsområder.